تازه ها

mDIXON XD TSE

 mDIXON XD TSE

حذف چربی فوق العاده وصرفه جویی در زمان با ایجاد تصاویر با و بدون چربی در یک اسکن در فیلیپس:

این سکانس MRI بر اساس پدیده CHEMICAL SHIFT  کار میکند و حذف پربی (FAT SUPPRESSION ) فوق العاده یکنواختی  را ایجاد میکند.

از مزایای این روش بر روشهای دیگر حذف چربی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • حذف چربی بسیار یکنواخت  میباشد و نسبت به دیگر  سکانسهای حذف چربی آرتیفکت بسیار کمتری دارد
  • میتواند با انواع سکانسها بکار گرفته شود (SPIN ECHO, GRADIENT ECHO, STEADY STATE FREE PROCESSION)
  • میتوان آن را با انواع وزن های تصویربرداری بکار برد (T1,T2,PROTON DENSITY)
  • در یک زمان اسکن هم تصویر حذف چربی و هم تصویر با چربی خواهیم داشت
  • هم توانایی نشان دادن مقادیر بسیار کم چربی ( میکروسکوپیک )را دارد و هم توانایی تعیین نوع  چربی را داراست

نحوه عملکرد سکانس mDIXON   :

سکانس DIXON بر این واقعیت استوار است که مولکولهای آب و چربی با درجات مختلف در حال چرخش میباشند .بنابر این در طول زمان آنها بین دو موقعیت هم فاز و فاز مخالف در حال نوسان هستند .  با بدست آوردن  هم زمان تصاویر هم فاز و فاز مخالف به ما این امکان را میدهد که با بکارگیری معادلات ریاضی تصاویر را با هم ترکیب کنیم  و ۴ تصویر مختلف  بدست بیاوریم .

  • هم فاز ( چربی + آب )
  • فاز مخالف ( چربی – آب )
  • تصویر چربی : تصویر هم فاز – تصویر فاز مخالف( تصویر چربی + آب )- (تصویر چربی – آب )
  • تصویر آب : تصویر هم فاز + تصویر فاز مخالف ( تصویر چربی + آب ) + ( تصویر چربی – آب )

از تصویر آب به عنوان تصویر حذف چربی میتوان استفاده کرد .(FAT SUPPRESS )

از تصویر چربی  هم میتوان همراه با سکانسهای دیگر و با وزن های مختلف  تصویر حذف چربی تهیه کرد . همچنین از این تصویر میتوان برای  سنجش میزان چربی استفاده کرد .

از مهمترین عدم مزیتهای سکانس DIXON  تعویض محل چربی و آب اشاره کرد (FAT-WATER SWAPPING)  که به علت تغییر در میدان مغناطیسی ایجاد مبشود .

mDIXON از ۲ اکو برای تشکیل تصویر آب  و  تصویر هم فاز استفاده میکند .به همین دلیل زمان اسکن ۲ برابر میشود  اما این همچنین باعث افزایش نسبت سیگنال به نویز (SNR) هم میشود مشابه آنچه در ۲  برابر کردن مقدار NSA  اتفاق میافتد که باعث ۲ برابر شدن زمان اسکن و افزایش ۴۱ درصدی در نسبت سیگنال به نویز میشود .

در دستگاه MRI فیلیپس برای کم کردن زمان اسکن در سکانسmDIXON میتوان از آپشن SENSE استفاده کرد . البته معمولا پیشنهاد میشوداز NSA 1  برای این سکانس استفاده شود که باعث کاهش زمان میشود .

بعضی از رادیولوژیستها ئذ بررسی MRI  سیستم اسکلتی بدن درخواست PARTIAL FAT SUPPRESSION  مینمایند . این درخواست به راحتی با سکانس m DIXON  قابل انجام است . برای انجام ابن کار لازم است تصاویر چربی بازسازی شوند

در قسمت POST PROCESSING  میتوان تصویر چربی را اضافه نمود .

شکل زیر نرم افزار POST PROCESSING  دستگاه MRI   فیلیپس را نشان مبدهد . در قسمت پایین وسمت چپ تصویر چربی و در قسمت پایین وسمت راست تصویر آب نشان داده شده است . در قسمت بالا و سمت  چب میتوان مقدار چربی را که میخواهیم به تصویر اضافه کنیم تعیین نماییم .تصویر نهایی در قسمت بالا و سمت راست نشان داده شده است.در صورت رضابت از تصویر فوق میتوان تمام تصاویر این سکانس را با تغییرات جدید دوباره سازی کرد .

تفاوت سکانس m DIXON   و DIXON  معمولی  :

روش معمولی DIXON زمان زیادی برای  بدست آوردن  تصاویر گرادیان اکوی  هم فاز و فاز مخالف  تلف میشود .سپس ایندو تصویر را به هم اضافه میکنند تا تصویر WATER-ONLY را بدست بیاورند و از هم کم میکنند تا تصویر FAT-ONLY  را بسازند . در این سکانس محدودیتهای زیادی  برای بهینه کردن مقادیر SPATIAL RESOLUTION , ضخامت و زمان اسکن وجود دارد . در روش m DIXON  از یک الگوریتم بازسازی خاص استفاده شده است که به ما اجازه هزگونه تغییر در مقدار TE  را میدهد بنا بر این با بهینه کردن پارامترهای سکانس میتوان زمان را به قدری کاهش داد که بتوان در تصویربرداری حبس تنفس شکم از این سکانس استفاده کرد .

از تغییرات TE میتوان برای تشکیل تصاویر بازسازی شده WATER-ONLY,FAT-ONLY,IN-PHASE  و  OPPOSED – PHASE بخوبی استفاده کرد .

در این سکانس نیازی به پالس RF برای حذف چربی نیست , بنابر این در زمان اسکن صر فه جویی شده وابن سرعت زیاد به ما اجازه میدهد که SPATIAL RESOLUTION را در سکانس بالا ببریم .

این سکانس حذف چربی بسیار یکنواختی ایجاد میکند

استفاده از این سکانس در دستگاههای ۳ TESLA بسیار ایده ال است به این دلیل که در دستگاههای ۳ تسلا اختلاف فرکانس بین آب و چربی افزایش میابد , بنابر این زمانهای هردو اکو در m DIXON  کاهش میابد و DATA SAMPLING RATE میتواند  افزایش یابد.

با توجه به سرعت بالا به راحتی میتوان از سکانس m DIXON  در MRI کبد استفاده کرد و در یک حبس تنفس  ۴ تصویر با وزن های مختلف  بدست آورد .

در زیر تصاویر ۳D  m DIXON FFE را در دستگاه فیلیپس مشاهده میکنید .

تهیه کننده: جناب آقای منصور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *