ایمنی

Cardiovascular Catheters

کاتترهای قلبی عروقی و لوازم جانبی برای استفاده در ارزیابی و مدیریت بیماران بدحال یا در معرض خطر از جمله مبتلایان به نارسایی حاد قلبی، شوک قلبی، هیپوولمی شدید، ناهنجاری های کمپلکس گردش خون، سندرم دیسترس تنفسی حاد، فشار خون ریوی، انواع خاصی از آریتمی ها و سایر موارد فوریت های پزشکی مختلف. در این موارد از کاتترهای قلبی عروقی برای اندازه گیری فشار داخل عروقی، فشار داخل قلب، برون ده قلبی و اشباع اکسی هموگلوبین استفاده می شود. اندیکاسیون های ثانویه شامل نمونه گیری خون وریدی و انفوزیون درمانی محلول ها یا داروها است. علاوه بر این، برخی از کاتترهای قلبی عروقی برای ضربان قلب موقت و مانیتورینگ الکتروکاردیوگرافی داخل دهلیزی یا داخل بطنی طراحی شده اند.

از آنجایی که بیماران با کاتترهای قلبی عروقی و لوازم جانبی مرتبط ممکن است نیاز به ارزیابی با استفاده از روش‌های MR داشته باشند یا ممکن است این دستگاه‌ها برای استفاده در طی روش‌های هدایت‌شده با MR در نظر گرفته شوند؛ ضروری است که یک ارزیابی ex vivo کامل از ایمنی MR برای این دستگاه ها انجام شود تا خطرات بالقوه استفاده از آنها در محیط MR مشخص شود. به عنوان مثال، روش های تصویربرداری MR، آنژیوگرافی و اسپکتروسکوپی ممکن است نقش مهمی در ارزیابی تشخیصی این بیماران داشته باشند. علاوه بر این، انجام برخی از روش‌های مداخله‌ای با هدایت MR ممکن است نیاز به استفاده از کاتترهای قلبی عروقی و لوازم جانبی برای نظارت بر بیماران در طول بیوپسی، مداخلات یا درمان داشته باشد.

حداقل یک گزارش از یک کاتتر قلبی عروقی (Swan-Ganz Triple Lumen Thermodilution Catheter) وجود دارد که در بیمار تحت تصویربرداری MR “ذوب” شده است. این کاتتر حاوی یک سیم ساخته شده از یک ماده رسانا بود که مسئول این مشکل در نظر گرفته شد. بنابراین، نگرانی های واقع بینانه ای در مورد استفاده از دستگاه های مشابه در بیماران تحت معاینه MR وجود دارد. بنابراین، یک تحقیق با استفاده از تکنیک‌های آزمایش ex vivo برای ارزیابی کاتترها و لوازم جانبی قلبی عروقی مختلف با توجه به فعل و انفعالات میدان مغناطیسی، گرمایش، و آرتیفکت های مرتبط با تصویربرداری MR انجام شد.

در مجموع پانزده کاتتر و لوازم جانبی مختلف قلبی عروقی ((Abbott Laboratories, Morgan Hill, CA) برای ارزیابی انتخاب شدند، زیرا نشان‌دهنده طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و انواع دستگاه‌هایی هستند که معمولاً در محیط‌های مراقبت‌های ویژه استفاده می‌شوند(یعنی ساختار اصلی این دستگاه ها با سازه های ساخته شده توسط سایر سازندگان قابل مقایسه است). از این دستگاه‌ها، کاتتر 3 لومن CVP، کاتتر CVP-PVC (که برای پایش فشار وریدی مرکزی، تجویز مایعات و نمونه‌گیری خون وریدی استفاده می‌شود؛ پلی اورتان و پلی وینیل کلراید به ترتیب)، Thermoset-Iced، و Thermoset-Room (به عنوان لوازم جانبی برای تعیین برون ده قلبی با استفاده از thermodilution استفاده می شود؛ plastic)، و Safe-set with In-Line Reservoir (که برای نمونه گیری درون خطی خون استفاده می شود؛ plastic) مشخص شد که هیچ مولفه فلزی ندارد ((Personal communications, Ann McGibbon, Abbott Laboratories, 1997. بنابراین، این دستگاه‌ها برای بیمارانی که تحت روش‌های MR قرار می‌گیرند، ایمن تلقی می‌شوند و در آزمایش‌های کلی ex vivo برای ایمنی MR گنجانده نشده‌اند. ده دستگاه باقی مانده از نظر وجود مشکلات احتمالی در محیط MR مورد ارزیابی قرار گرفتند.

گزارش شده است که گرم کردن بیش از حد ایمپلنت ها یا دستگاه های ساخته شده از مواد رسانا برای بیمارانی که تحت عمل MR قرار می گیرند، یک خطر است. این مشکل مخصوصاً برای دستگاهی است که طول معینی دارد یا به شکل یک حلقه یا سیم پیچ است، زیرا تحت شرایط خاص، جریان می تواند در حین کار سیستم MR القا شود، تا حدی که سوختگی درجه اول، دوم یا سوم ایجاد می شود.

عوامل فیزیکی اضافی مسئول این خطر، شناسایی یا به خوبی مشخص نشده اند (به عنوان مثال، پارامترهای تصویربرداری، اثرات میدان گرادیان خاص، اندازه حلقه مرتبط با گرمایش بیش از حد، و غیره). به همین دلیل، مطالعه فوق الذکر که کاتترها و لوازم جانبی قلبی عروقی را مورد بررسی قرار می دهد، تلاشی برای بررسی اثر اشکال مختلف کاتتر “حلقه دار[1]” بر ایجاد گرمایش قابل توجه در طی یک روش MR ندارد. به خصوص از آنجایی که عوامل زیادی علاوه بر شکل یا تنظیمات کاتتر با یک جزء رسانا وجود دارد که می تواند بر میزان حرارتی که در طی یک روش MR رخ می دهد نیز تأثیر بگذارد.

کاتتر Swan-Ganz thermodilution و سایر کاتترهای قلبی عروقی مشابه دارای مواد غیر فرومغناطیسی هستند که شامل سیم‌های رسانا هستند. گزارشی نشان داد که بخشی از کاتتر Swan-Ganz که در خارج از بیمار قرار داشت در طول تصویربرداری MR ذوب شد. فرض بر این بود که میدان‌های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا ایجاد شده توسط سیستم MR باعث گرم شدن بیش از حد سیم‌های داخل کاتتر ترمودیلوشن یا مواد رادیواپاک مورد استفاده در ساخت کاتتر می‌شود.

این حادثه نشان می دهد که بیماران با این کاتتر یا دستگاه مشابه که دارای سیم های رسانا یا سایر قطعات است، ممکن است در طی یک روش MR آسیب ببینند. علاوه بر این، گرم کردن سیم یا سرب یک ضربان ساز موقت (به عنوان مثال the RV Pacing Lead) حداقل یک نگرانی تئوری برای هر سیم مشابه در bore یک سیستم MR است. لیدهای ضربان ساز قلب معمولاً در بیشتر طولشان داخل عروقی هستند و انتقال و اتلاف حرارت از سرنخ ها به خون ممکن است از رسیدن یا حفظ سطوح خطرناک گرمایش سرب برای بخش های داخل عروقی لیدهای ضربان ساز جلوگیری کند. با این حال، این باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای بخش‌های خاصی از این لیدها، حداقل از نظر تئوری ممکن است که رسوب یا گرمایش کافی در این لیدها (یعنی آنهایی که به یک ژنراتور پالس متصل نیستند) القا شود تا منجر به آسیب بافتی موضعی یا سوختگی در طی یک روش MR شود. یک مطالعه خارج از بدن انجام شده توسط Achenbach و همکاران. این ادعا را ثابت می کند، به موجب آن افزایش دما تا 63.1 درجه سانتیگراد در نوک الکترودهای ضربان ساز در طول تصویربرداری MR انجام شده در فانتوم ها ثبت شد. تحقیقی توسط شلاک و همکاران (2005) همچنین ثابت می کند که دمای بیش از حد برای لید های ضربان قلب غیر متصل در 1.5-تسلا رخ می دهد.

گزارش موردی توسط Masaki و همکاران. سوختگی درجه دوم ناشی از کاتتر (percutaneous transluminal coronary angioplasty یا PTCA) که توسط فولاد ضد زنگ لوله‌ای و بافته شده است را توصیف کرد. وجود این کاتتر PTCA باعث سوختگی سطحی شکم در طی یک روش MRI انجام شده در 1.5-Tesla شد و بیشتر خطرات بالقوه مرتبط با معاینات MRI و کاتترهای قلبی عروقی که از مواد فلزی رسانا ساخته شده اند را نشان می دهد.

به دلیل اثرات مضر و غیرقابل پیش‌بینی احتمالی، بیمارانی که برای انجام روش‌های MR با کاتترهای قلبی عروقی و لوازم جانبی که دارای سیم‌های رسانا یا اجزای مشابه در موقعیت داخلی یا خارجی هستند، به دلیل خطرات احتمالی مرتبط، نباید تحت عمل MR قرار گیرند، مگر اینکه اطلاعات تست ایمنی MR خلاف آن را نشان دهد. . پشتیبانی بیشتر از این توصیه بر این واقعیت استوار است که استفاده نامناسب از دستگاه های نظارتی در طول روش های MR اغلب علت آسیب های بیمار است. به عنوان مثال، سوختگی در محیط MR در ارتباط با استفاده از دستگاه هایی که از سیم های رسانا استفاده می کنند، منجر شده است.

به متخصصان مراقبت های بهداشتی MR توصیه می شود برای به دست آوردن آخرین اطلاعات ایمنی برای اطمینان از ایمنی بیمار نسبت به استفاده از روش MR با سازنده مربوطه تماس بگیرند.

کوثر ابارشی


[1] coiled

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *