پالس, تکنیک

TSE-SE T1 Weighted

شناسایی تصویر با وزن T1 اسپین اکو و اسپین اکوی سریع

هنگامی که بیمار درون مگنت قرار می گیرد، اتم های هیدروژن بدن بیمار در امتداد میدان مغناطیسی قرار می گیرند. سپس یک پالس RF ارسال شده و اسپین اتم های هیدروژن را به صفحه ی دیگری منتقل می کند. با خاموش شدن پالس RF اسپین ها به جهت میدان مغناطیسی باز می گردند. این بازگشت طبق پدیده ی ای به نام پدیده ی آسایش رخ می دهد. زمان این پدیده برای بافت های مختلف متفاوت است. این اختلاف زمان آسایش بافتها در MRI برای افتراق بافت های سالم از پاتولوژیک مورد استفاده قرار می گیرد. دو نوع زمان آسایش برای هر بافت وجود دارد: ۱٫ (زمان آسایش طولی) T1   و ۲٫ (زمان آسایش عرضی)T2 . بیشتر تصاویر MRI بر اساس همین دو نوع زمان آسایش ساخته می شوند. در اکثر تصاویر نیز این دو زمان آسایش روی کنتراست تصویر دخیل هستند و ما می توانیم وزن هر کدام رو در سهم تشکیل تصویر کم یا زیاد کنیم ولی نمی توانیم اثر آن را کامل از بین ببریم. یعنی در تصویر T1W زمان اسایش T2 نیز دخیل است ولی سهم عمده ی کنتراست تصویر ناشی از اختلاف زمان آسایش T1 بافتهاست.

ویژگیهای تصویر با وزن T1W:

زمانی که یک سکانس برای گرفتن تصویر T1W تنظیم می شود، به گونه ای است که بافتی که دارای کمترین زمان آسایش T1 است، بیشترین مغناطش طولی را خواهد داشت و دارای بیشترین شدت سیگنال در تصویر می شود.

ما برای ایجاد تصویر با کنتراست T1W باید وزن T2 را در تصویر کاهش دهیم که این امر با استفاده از زمان TR کوتاه (۳۰۰-۶۰۰ میلی ثانیه) برای بیشینه کردن اختلاف بین مغناطش بافت های مختلف و انتخاب یک TE کوتاه برای کاهش وابستگی به زمان آسایش T2 در حد ۱۰ تا ۱۵میلی ثانیه محقق می شود.

ظاهر تصویر MRI:

بهترین راه برای تشخیص تصویر با وزن T1W این است که به حفره های پر شده از مایع برای مثال داخل بطن ها، مایع داخل مثانه، کیسه ی صفرا و …  نگاه کنیم. به طور معمول مایعات در تصویر T1W تیره دیده می شوند.

بافت و ظاهر T1 آن:

مغز استخوان: همرنگ یا روشن تر از عضلات ( مغز استخوان دارای چربی روشن دیده می شود.) عضلات خاکستری دیده می شوند.

خون در حال حرکت: تیره ( خانواده ی اسپین اکو)

ماده سفید: روشن

ماده خاکستری: خاکستری

مایعات: تیره

استخوان: تیره

چربی: روشن

هوا: تیره

ظاهر پاتولوژی:

فرایندهای پاتولوژیک معمولا باعث بالا رفتن محتوای آب بافت می شوند. همین افزایش مایع باعث کاهش شدت سیگنال تصاویر T1W و افزایش شدت سیگنال تصاویر T2W در ناحیه ی پاتولوژی می شود. پس پاتولوژی معمولا در تصاویر T1W تیره و در تصاویر T2W روشن دیده می شود.

موارد استفاده ی تصویر T1W:

  • در تصویربرداری از لگن (برای تصاویر قبل از تزریق در بیماری های التهابی لگن )
  • تصویربرداری شکم (در اسکن های همراه با حبس تنفس )
  • تصویربرداری از قفسه ی سینه  (در اسکن های همراه با حبس تنفس )
  • بسیار کاربردی در موارد تصویربرداری از اعصاب شبکه ی بازویی و کمری
  • مفید برای تصویربرداری از قسمت قدامی گردن، اوربیت و صورت
  • مفید برای تصویربرداری های سیستم اسکلتی عضلانی
  • مفید برای تصویربرداری از اندام فوقانی تحتانی
  • مفید برای تصویربرداری مفز و ستون فقرات

۲ دیدگاه در “TSE-SE T1 Weighted

  1. Javad Naghizadeh گفت:

    بسیار عالی.
    لطفا در مورد تشخیص سکانسهای ام ار ای براساس ظاهر بافتها و بدون نگاه کردن به TRوTE بیشتر مطلب بذارید مخصوصا در کیسهای مربوط بهMSK.
    ممنون.

  2. سلام.ممنون از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *