تجهیزات

کوئنچ چیست؟

به از دست رفتن ناگهانی خاصیت سوپرکنداکتیویته در اثر افزایش دما کوئنچ گفته می شود. در حالت ابر رسانایی مقاومت سیم پیچ ها صفر می شود. از این رو هیچ انرژی برای تداوم خاصیت مغناطیسی دستگاه نیاز نیست.  اگر دمای کویل از آستانه ی سوپرکنداکتیویتی بالاتر برود، ناگهان سیم پیچ ها مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. عبور چند آمپری جریان از داخل سیم هایی که دارای مقاومت شده اند گرما تولید می کند. این گرما باعث تبخیر هلیوم مایع می شود.

 

معمولا کوئنچ در هنگام نصب و سرویس دستگاه و زمانی که بیمار داخل اتاق وجود ندارد اتفاق می افتد، ولی در صورت وجود بیمار نیز غیر ممکن نیست.

معمولا برای اتاق مگنت تهویه ی مناسب در نظر گرفته می شود تا به محض اینکه کوئنچ اتفاق بیفتد گاز هلیوم از داخل اتاق خارج شود. ورود گاز به داخل اتاق می تواند باعث افت دما تا ۱۵ در جه در داخل اتاق شود.

همچنین  مقدار زیاد ورود گاز به داخل اتاق می تواند باعث جایگزینی اکسیژن شده و در صورت وجود بیمار باعث بیهوشی و مرگ بیمار نیز شود.

پس در صورت اتفاق افتادن کوئنچ کارمندان و افراد داخل اتاق باید به سرعت اتاق را ترک کنند.

درون اتاق مگنت لوله هایی به اسم لوله ی کوئنچ قرار داده می شود که به هنگام کوئنچ گاز هلیوم را از اتاق خارج کند. در صورتی که این لوله ها انسداد یافته باشد گاز هلیوم زیاد وارد اتاق شده و باعث ایجاد فشار زیاد و عدم باز شدن درب اتاق می شود و تراکم زیاد گاز باعث خفگی یا آسیب های گرمایی به پوست و چشم ها می شود.

تا به حال گزارشی مبنی بر مرگ فردی بر اثر کوئنچ دستگاه وجود ندارد. اما به هر حال رعایت نکات ایمنی باعث امنیت بیشتر بیماران و کارمندان خواهد بود.

 

 

 

در مورد روشن و یا خاموش کردن دستگاه ها و امکان آن برای انواع دستگاه های MRI تفاوت هایی وجود دارد.

مگنت های پرمننت همواره روشن اند.

مگنت های مقاومتی یا رزیستیو  به صورت تئوری می توانند خاموش و روشن شوند. اما چون عمل خاموش و روشن شدن آنها طول می کشد.، در عمل این مگنت ها نیز روشن می مانند.

مگنت های سوپرکنداکتیو نیز تا زمانی که دمای صفر مطلق برایشان حفظ شود بدون وجود مقاومت در سیم پیچ ها روشن باقی می مانند.

برای مگنت های سوپرکنداکتیو، دکمه ای به نام دکمه ی EMERGENCY STOP  قرار می دهند.

این دکمه دو کاربرد می تواند داشته باشد.

در کاربرد اول این دکمه به صورت بزرگ معمولا در کنار در خروجی قرار می گیرد و باعث ایجاد یک کوئنچ کنترل شده می شود. از این دکمه فقط زمانی که خطر مرگ بیمار وجود دارد باید استفاده کرد.

 

 

در کاربرد دوم این دکمه باعث کوئنچ نمی شود. ولی باعث خاموش شدن تجهیزات مثل تخت، کامپیوتر و … که به UPS وصل هستند می شود. از این دکمه زمانی که امکان آسیب به دستگاه وجود داشته باشد، مثل آتش سوزی، آب گرفتگی و … باید استفاده کرد و این نیز دکمه ی قرمز رنگی معمولا کنار کنسول دستگاه است.

 

 

منبع: mri-q.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *