سکانس های پیشرفته MRI

VAT and SEMAC

توالی های پیشرفته سرکوب فلز

MARS این دنباله از افزایش پهنای باند انتخاب برش و فرکانس رادیویی، انتخاب مقطع نازک (3 تا 4 میلی متر)، افزایش طول قطار اکو، کاهش فاصله اکو و افزایش ماتریس تصویر استفاده می کند. این توالی به طور گسترده در اکثر سیستم های تصویربرداری MR بالینی در دسترس است.

اصطلاح WARP بهینه سازی اصول استاندارد MARS و گنجاندن VAT چند جهته برای کاهش بیشتر اعوجاج درون صفحه است .

VAT اکنون یک استراتژی کلاسیک و رایج برای کاهش آرتیفکت های درون صفحه است. یک گرادیان اضافی(readout gradiant) در طول بازخوانی سیگنال در جهت انتخاب برش اعمال می شود که دامنه آن مساوی با پالس RF است. این گرادیان منجر به اثر برشی بر روی پیکسل های مورد نظر می شود. این منجر به ایجاد بخشی می شود که می توان آن را به عنوان یک زاویه یا شیب جزئی مشاهده کرد. گرادیان VAT برابر با تحریک است و هر گونه اثرات رزونانسی را لغو می کند. یکی از اشکالات VAT ، اضافه شدن درجه کمی از بلرینگ است. VAT قادر به تصحیح اعوجاج های میان بخش نیست.

SEMAC

SEMAC که به عنوان یک تکنیک چند طیفی طبقه بندی می شود، یک ابزار قدرتمند برای کاهش اعوجاج از طریق مقطع است. در هسته خود، SEMAC یک دنباله اسپین اکو یا توربو اسپین سریع دو بعدی است که در آن هر بخش در بعد سوم کدگذاری می شود. این بعد سوم، یا کدگذاری فاز Z، از تمام بخش‌های همپوشانی، نقشه دقیقی از اینکه چگونه حساسیت مغناطیسی تصویر را مخدوش کرده است، ارائه می‌کند. (در ترکیب با زاویه دادن زاویه دید استفاده می‌شود). سپس از الگوریتم‌های بازسازی پیچیده برای تصحیح این اعوجاج‌های مقطعی و انتقال آن‌ها به موقعیت مناسب خود در تصویر نهایی استفاده می‌شود. اشکال اولیه SEMAC افزایش زمان تصویربرداری است.

MAVRIC

دومین تکنیک چند طیفی، MAVRIC، قادر است هم به آرتیفکت های از طریق مقطع و هم در صفحه رسیدگی کند.  MAVRIC یک دنباله مبتنی بر اسپین اکو است که از VAT چند جهته برای به حداقل رساندن اعوجاج در صفحه با افزودن یک گرادیان بازخوانی تغییر یافته، یک سری تحریکات انتخابی فرکانس و پس پردازش محاسباتی استفاده می کند. برای شروع، یک برانگیختگی انتخابی فرکانس و تمرکز مجدد برای بازجویی و نقشه برداری یک محدوده خاص از فرکانس ها در زمینه مورد نظر اعمال می شود. از آنجایی که محدوده فرکانس ها در مقایسه با آناتومی مورد بررسی ممکن است نسبتاً کوچک باشد، ممکن است برای پوشش دادن کل میدان دید، مراحل کدگذاری بخش زیادی مورد نیاز باشد. VAT چند جهته برای کاهش بیشتر آرتیفکت های درون صفحه به روشی مشابه استفاده از آن در WARP اعمال می شود. در بازخوانی، تعدادی از الگوریتم‌های هموارسازی و ضد تاری اختصاصی اعمال می‌شود( برای افزایش بیشتر کیفیت تشخیصی تصاویر). این منجر به کاهش چشمگیر آرتیفکت های فلزی می شود. دو مبادله اصلی افزایش زمان تصویربرداری و افزایش نرخ جذب ویژه (SAR) است(تعداد زیادی سیگنال دریافت می‌کنند هردو  SEMACو MAVRIC). به دلیل الزامات SAR، MAVRIC در 1.0 T یا 1.5 T موفق تر است .  علاوه بر این، یکی دیگر از معایب بالقوه MAVRIC، به ویژه هنگام تصویربرداری از مفصل ران یا شانه، aliasing در جهت درون صفحه منجر به تحریک حجمی سه بعدی غیرانتخابی فضایی میشود.

بسط بیشتر این مفاهیم شامل هیبریدهای MAVRIC-SEMAC، off-resonance suppression ، و سایر رویکردهای ترکیبی می باشد. این تکنیک ها امیدوارکننده به نظر می رسند و ممکن است به زودی در عمل بالینی عمومی در دسترس باشند.

فرآیند MAVRIC. (a) دنباله با تحریک انتخابی فرکانس و تمرکز مجدد شروع می شود. یک استخوان نماینده (خالدار) با یک میله فلزی مرکزی (خاکستری) نشان داده شده است. ناحیه مورد نظر در سراسر محدوده فرکانس برانگیخته می شود (مستطیل آبی در a و b). (b) متعاقبا، تصویربرداری سریع سه بعدی اسپین-اکویی برای به دست آوردن محدوده فرکانس های برانگیخته در منطقه داده شده استفاده می شود. ممکن است بسیاری از مراحل کدگذاری بخش برای پوشش کل میدان دید مورد نیاز باشد (لوزی سبز در b).

 Modified Wideband Inversion Recovery

در سال‌های اخیر، یک تکنیک بازیابی وارونگی باند پهن اصلاح‌شده جدید برای کاهش موفقیت‌آمیز شدت آرتیفکت های مرتبط با دستگاه و در عین حال حفظ جزئیات آناتومیک و کیفیت تصویر تشخیصی استفاده شده است .  این تکنیک جدید از یک پالس فرکانس رادیویی بازیابی معکوس با پهنای باند فرکانس وسیع‌تر استفاده می‌کند که حتی با تغییر فرکانس ناشی از ایمپلنت فلزی نیز مؤثر است. این آرتیفکت هایی با شدت بالا را کاهش می دهد که آناتومی را مبهم می کند و می تواند اسکار را تقلید کند.

نمودارها اثرات توالی های مختلف پالس را در میوکارد نشان می دهند. در غیاب فلز، یک پالس معمولی بازیابی معکوس (IR) (a) به اندازه کافی در خنثی کردن سیگنال میوکارد طبیعی عمل می کند. با این حال، وجود فلز (b) منجر به تغییر فرکانس در نزدیکی دستگاه می‌شود و چرخش‌ها در نواحی میوکارد آسیب‌دیده معکوس نمی‌شوند و باعث ایجاد آرتیفکت‌های با شدت بالا می‌شوند. در این سناریو می توان از یک پالس بازیابی وارونگی باند پهن (c) با افست فرکانس و پهنای باند قابل تنظیم (BW) برای معکوس کردن اسپین ها و خنثی کردن سیگنال میوکارد استفاده کرد. وقتی فرکانس (a) و پهنای باند (c) همپوشانی دارند، میوکارد را می توان به طور مساوی باطل کرد (نقطه سیاه در d)، در حالی که وقتی پهنای باند و مشخصات فرکانس با هم همپوشانی ندارند (b)، تهی شدن نمی تواند رخ دهد (e) که منجر به آرتیفکت با شدت بالا در میوکارد می شود. Δƒ = تغییر در فرکانس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *