سکانس های پیشرفته MRI

FREEZEit StarVIBE

در دنیای تصویربرداری MR امروزی نیاز مبرمی برای داشتن تصاویر ایزوتروپیک با ابعاد زیر یک میلی متری پیکسل برای دیدن جزئیات ریز، علی الخصوص در تصویربرداری از مغز و گردن وجود دارد. سکانس هایی ۳D VIBE رزولوشن خوبی دارند اما به دلیل زمان اسکن بالا در اثر پر شدن فضای K به صورت کارتزین، مستعد آرتیفکت های حرکتی و قورت دادن آب دهان می باشند.

شرکت زیمنس به تازگی تکنولوژی FREEZEit StarVIBE را معرفی کرده است که بر این مشکل فائق آمده است، در عین حال که رزولوشن زیر یک میلی متری ایزوتروپیک خود را حفظ کرده است.

برای این کار روش جمع آوری داده ها در فضای K به جای کارتزین،  inplane stack-of-stars می باشد. و از این طریق اثرات حرکت را در جهت فاز، روی تصویر کاهش می دهد. نمونه ای از تصاویر گرفته شده بدون استفاده (سمت چپ) و با استفاده (سمت راست) از تکنولوژی Freezeit را مشاهده می کنید. به کاهش آرتیفکت حرکتی در تصویر به دست آمده با این تکنولوژی دقت کنید.

 

 

 

 

 

استار وایب یا رادیال وایب یک سکانس سه بعدی گرادیان اکویی نو است که از بسته ای از نمونه های رادیال جمع آوری شده برای پر کردن فضای k استفاده می کند. تکنیک پر کردن فضای  k به روش رادیال از ابتدای استفاده از MRI شناخته شده بوده است، ولی تا قبل از زمان استفاده از این سکانس در تکنیک های روتین استفاده ی چندانی نداشته است که بیشتر به دلیل نیاز این روش به عملکرد گرادیانی بهبود یافته نسبت به روش کارتزین است.

با پیشرفت های سخت افزاری در دستگاه های امروزی استفاده از این شیوه گسترش یافته است.

مزایایی که این سکانس برای ما به ارمغان می آورد به شرح زیر است:

  • قوی در مقابل آرتیفکت های حرکتی: آرتیفکت های گوست معمول ناشی از حرکات در طی اسکن کاهش معنی داری می یابد و فقط خطوط آرتیفکتی کمی وجود دارد که آن هم اغلب مانع دیده شدن پاتولوژی نمی شود.
  • تصویربرداری بدون آرتیفکت تاشدگی: به دلیل ژئومتری خاص پر شدن فضای K در این روش و قرار گرفتن جهت کدگذاری فرکانس در هر دو جهت فاز و فرکانس فضای K بدون افزایش زمان اسکن، آرتیفکت تاشدگی نیز نخواهیم داشت، حتی در صورتی که از میدان دید کوچک استفاده کنیم.
  • نمونه برداری بیش از حد در مرکز فضای K

 

مواردی که استفاده از این روش توصیه می شود شامل:

  1. تصویربرداری شکمی در بیمارانی که توانایی حبس تنفس خوبی ندارند
  2. تصویربرداری با رزولوشن فضایی بالا از شکم
  3. تصویربرداری از کودکان
  4. تصویربرداری سر و گردن
  5. تصویربرداری گوش و چشم
  6. تصویربرداری از BREAST
  7. تصویربرداری از قفسه سینه و ریه
  8. انتروگرافی
  9. تصویربرداری ستون فقرات
  10. تصویربرداری از پروستات

در مقایسه ی استفاده از این روش با روش VIBE معمول، از نظر تشخیصی تفاوت معنی داری وجود نداشته، در حالی که این روش نسبت به حرکت بسیار کمتر حساس است. استفاده از این سکانس علی الخصوص در بیمارانی که نیاز به سکانس با وزن T1 دارند که زمان بیشتری می طلبد و تصاویر به علت عدم همکاری و حرکت بیمار خراب می شوند، توصیه می شود.

 

 

 

 

تهیه کننده: جناب آقای جمله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *