ایمنی

نرخ جذب اختصاصی یا SAR

 

نسبت جذبی ویژه یا Specific Absorbtion ratio-SAR :

بحث دوز جذبی SAR یکی از مسائل بسیار مهم MRI است که مستقیما میتواند تحت کنترل اپراتور دستگاه باشد.

در گاید لاین های اروپا و آمریکا برای تعیین حد مجاز SAR سه mode در نظر گرفته می شود:

  • normal mode :که در این حالت بدن به خوبی می تواند شرایط را کنترل کند و مشکلی برای بیمار وجود نداره.
  •  ۱st level mode: در این مد کمی به بیمار استرس گرمایی وارد می شود که معمولا در افراد نرمال کنترل می شود ولی در گروه های با ریسک بالا باید احتیاط کرد.سیستم این امکان را به کاربر می دهد که با زدن تیک at first level بدون تغییر در پارامتر های اسکن یعنی TR, FA و تعداد اسلایس این خطر را بپذیرد البته در گاید لاین ذکر شده با حضور پزشک برای کنترل شرایط.
  • ۲nd level mode: در این شرایط احتمال خطر حتی در افراد نرمال بالاست و سیستم در صورتی که این مقدار SAR را محاسبه کند اجازه اسکن داده نمی شود، یا با ایجاد delay time سعی بر کاهش SAR دارد.

مهمترین نکاتی که در SAR باید به آن توجه شود این است که ما در مورد بیمارانی که دارای ایمپلنتهای فلزی .،کویلهای داخل عروقی ،استنت های عروقی و …هستند باید به SAR توجه ویژه کنیم. چرا که افزایش میزان انرژی باعث افزایش دما در این وسایل می شود که این امر ممکن است باعث سوختگی اعضای نزدیک این اجسام شود. در مورد بیمارانی که خالکوبی های با مواد فرومگنتیک هم دارند این امر صادق است.
طریقه ی کاهش SAR در سکانس های روتین در بیماران نیز شامل : کاهش ETL، کاهش Flip angle، افزایش TR و کاهش BW است.

 

 

در بعضی دستگاههای مثل زیمنس و جی ای میتوانیم از طریق تغییر پارامترهای مربوط به گرادیان و RF هم میزان SAR را کاهش یا افزایش دهیم.
در زیمنس می توانیم نوع RF pulse را به صورت fast یا normal و یا low SAR انتخاب کنیم.با اعمال low SAR در واقع ما از یک پالس RF با دامنه قدرت کمتر استفاده میکنیم که میزان انرژی آن کمتر از حالت معمول است و البته مزیت دیگر این که اسلایس پروفایل خوبی ایجاد می کند. در سیستم GE هم میتوان با انتخاب Tailored RF به این هدف رسید.
در مورد گرادیان نیز به همین شکل می توانیم با استفاده از گرادیان با قدرت کمتر میزان SAR را کاهش بدهیم.در واقع اپراتور انتخاب می کند که از چه میزان قدرت گرادیان استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *