ایمنی

zone های بخش MRI

 

تقسیم بندی قسمت های مختلف بخش MRI:

با افزایش شدت میدان مغناطیسی و شیب فضایی میدان مغناطیسی احتمال بروز حوادث و سوانح مرتبط با MRI نیر افزایش می یابد. اولین اقدامی که برای کاهش این حوادث می توان انجام داد استفاده از اصول صحیح طراحی سایت است . هر چه دسترسی افراد به اتاق مگنت محدودتر و کنترل شده تر باشد این حوادث بیشتر قابل پیشگیری هستند. در حال حاضر بر اساس استاندارد American College of Rediology چهار ناحیه یا zone برای یک بخش در نظر گرفته شده و افراد مجاز به حضور در هر یک از این نواحی نیز مشخص شده اند به طوری که از رفت و آمد سایر افراد به آن ناحیه باید جلوگیری گردد.
در این مدل طراحی سایت ، ناحیه ۱ یا zone I محل رفت و آمد مردم عادی بوده و هیچ محدودیتی برای دسترسی افراد به آن ناحیه وجود ندارد. این ناحیه بطور کلی ناحیه خارج از بخش محسوب می گردد.
ناحیه ۲ یا zone  II حد فاصل بین ناحیه رفت و آمد عموم مردم ( ناحیه کنترل نشده ۱ ) و ناحیه کنترل شده ۳ و ۴ ( zone III و zone IV ) است در این ناحیه بیمار پذیرش شده و اقدامات اولیه مربوط به بررسی نسخه و مدارک بیمار ، پر کردن فرمهای شرح حال و ارائه توضیحات اولیه مربوط به تصویر برداری انجام می شود . افراد وارد شده به این ناحیه باید تحت نظارت پرسنل MRI باشند.
ناحیه ۳ یا zone III ناحیه تحت کنترلی که ورود افراد به ناحیه باید پس از غربالگری صورت پذیرد . در صورت عدم رعایت این نکته بعلت وجود میدان مغناطیسی ثابت و متغیر در محیط ، احتمال تداخل میدان با عملکرد لوازم و تجهیزات و بروز صدمه خفیف تا شدید و حتی مرگ وجود دارد و باید دسترسی عامه مردم به این ناحیه به شدت تحت کنترل قرار داشته باشد. نکته مهم آن است که به علت سه بعدی بودن میدان مغناطیسی در اطراف دستگاه احتمال گسترش این ناحیه به سقف یا کف اتاق نیز وجود دارد و احتیاط و پیش بینی لازم باید در مورد طبقات بالا و پایین یک مرکز نیز در نظر گرفته شود.
پیشنهاد شده برای دسترسی به این ناحیه از لوازم و تجهیزات ایمنی مانند درهای قفل دار یا رمزدار استفاده شود و تنها پرسنل MRI قادر به استفاده از قفل با رمز عبور بوده و حتی مدیریت بیمارستان یا مرکز درمانی و پزشکان که جزء پرسنل محسوب نمی شوند نیز بدون هماهنگی قادر به ورود به ناحیه ۳ و ۴ نباشند.
ناحیه ۴ یا zone IV این ناحیه مترادف است با اتاق MRI طبق تعریف ، ناحیه ۴ همیشه باید درون ناحیه ۳ قرار داشته ورودی در ورود به این ناحیه برچسب نشان دهنده وجود میدان مغناطیسی و امواج رادیویی نصب شده باشد .
نصب چراغ قرمز هشدار دهنده بر بالای در ورودی اتاق مگنت مبنی بر وجود دائمی میدان مغناطیسی با عنوان “مگنت روشن است ” به جز در مورد دستگاه های resistive پیشنهاد شده است .
دسترسی به این ناحیه باید کاملاٌ تحت نظارت پرسنل سطح ۲ باشد. آنها باید از محل کار خود در پشت کنسول MRI قادر به مشاهده راه های ورود به ناحیه ۴ بطور مستقیم باشد . چنانچه بیماری نیاز به انجام CPR پیدا کند ، تمام اقدامات اولیه همچون ماساژ قلبی یا تنفسی تنها باید توسط پرسنل آموزش دیده MRI انجام شود تا هنگامی که بیمار به خارج از ناحیه ۴ و به منطقه ایمن از نظر وجود میدان مغناطیسی منتقل و کار CPR به گروه CPR سپرده شود.

 

۱ دیدگاه در “zone های بخش MRI

  1. حسین معصوم بیگی گفت:

    سلا مطلب بسیار خوبی است اما خوبنتر این بود یک پلان از منطقه بندی برای یک زمین با مساحت مورد نیاز مثل ۲۰۰ متر رسم و ارائه می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *