تجهیزات

اسکنر MR با قدرت میدان پایین

اگرچه امروزه طرز تفکری شکل گرفته است که هرچه قدرت میدان مغناطیسی بالاتر باشد، دستگاه دارای مزایای بیشتری است، ولی مگنت های دارای میدان مغناطیسی پایین نیز برخی مزایای خاص خود را دارد که در این مطلب به این موارد اشاره خواهیم کرد:

 

 

مزایای میدان های مغناطیسی ضعیف

  1. طراحی open یا باز:  استفاده از مگنت های پرمننت یا رزیستیو این امکان را می دهد تا طراحی این مگنت ها به شکل باز باشد. این نوع طراحی برای راحتی بیمار، علی الخصوص بیماران کلاستروفوبیک بسیار کاربردی می باشد. همچنین این طراحی اجازه ی کارهای اینترونشن حین تصویربرداری MR را به متخصصین می دهد.
  2. قیمت نهایی کمتر:به طور معمول هر چه قدرت میدان مغناطیسی مگنت بالاتر باشد قیمت نهایی بیشتری خواهد داشت.
  3. هزینه ی نگه داری: مگنت های ضعیف تر پرمننت معمولا نیازی به هلیوم و نگهداری آن نداشته و به همین دلیل هزینه ی نگه داری کمتری نیز دارند. در حالی که مگنت های رزیستیو اما با اینکه میدان چندان بالایی ندارند، ولی به دلیل سیستم خنک کننده و تولید میدان بسیار نیازمند به جریان برق، هزینه ی نگه داری زیادی می طلبند.
  4. fring e field ضعیف تر: حمل و نقل و نصب ساده تری داشته و امکان جذب اجسام نیز کاهش می یابد.
  5. کاهش برخی آرتیفکت ها: آرتیفکت های پذیرفتاری مغناطیسی، جریان و جابه جایی شیمیایی در این میدان های ضعیف نمود کمتری دارند. شاید بیشترین مزیت از این زمینه کاهش آرتیفکت پذیرفتاری ناشی از ایمپلنت های فلزی درون بدن بیماران باشد.
  6. کاهش SAR دریافتی بیمار: مقدار SAR دریافتی بیمار با قدرت میدان مغناطیسی رابطه ی مستقیم دارد. پس در میدان های پایین تر بیمار SAR دریافتی پایین تری دریافت خواهد کرد.

 

عدم مزایای میدان های مغناطیسی ضعیف

  • SNR پایین: قدرت میدان مغناطیسی با میزان SNR رابطه ی مستقیم دارد. پس میدان های ضعیف تر دارای SNR کمتری خواهند بود.
  • یکنواختی یا هموژنیتی پایین: حفظ یکنواختی میدان در مگنت های پرمننت و رزیستیو به نسبت سوپرکنداکتیو سخت تر بوده، به همین دلیل قابلیت انجام سکانس هایی چون EPI و MRS و … را ندارند.
  • ضعف در تشخیص کلسیفیکاسیون و خونریزی: خاصیت پذیرفتاری مغناطیسی نیز وابسته به قدرت میدان مغاطیسی است. به همین دلیل این دستگاه ها به این خاصیت و در نتیجه به کلسیفیکایون و خونریزی کمتر حساس اند.
  • تشخیص ضعیفتر افزایش شدت سیگنال ناشی از ماده ی کنتراست

 

 

 

منبع: mri-q.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *