سکانس های پیشرفته MRI

SPACE

(SIEMENS=SPACE        GE=CUBE       PHILIPS=VISTA)


 

سکانس fast spin echo یکی از متداول ترین سکانس های مورد استفاده در تصویربرداری ام آر بوده که نوع دو بعدی آن بصورت گسترده مورد استفاده تکنولوژیست ها و رادیولوژیست ها می باشد.

اما در جایی که نیاز به تصویربرداری سه بعدی مورد نیاز است این سکانس ضعف هایی مانند بالا بودن SAR ، کنتراست نامناسب و طولانی بودن زمان اسکن دارد.

امروزه به منظور غلبه به این مشکلات نوع تغییر یافته ای از سکانس FSE به نام SPACE طراحی شده است.

در سکانس SPACE یا Sampling Perfection with Application optimized Contrasts by using different flip angle Evolution به منظور کوتاه شدن زمان اسکن از قطار اکوی بسیار طولانی استفاده می شود.

همچنین برای کاهش SAR و بهبود کنتراست تصویر و جلوگیری از ایجاد کنتراست مخلوط، در طول قطار اکو از زوایای Refocusing متغیر استفاده میگردد به طوری که سیگنال نواحی مرکزی فضای k که تعیین کننده کنتراست تصویر می باشد با بیشترین زاویه همفاز شوند.

به وسیله این سکانس می توان تصاویر سه بعدی با کنتراست دلخواه و رزولوشن ایزوتروپیک بالا را در زمانی قابل قبول و با SAR حداقل تهیه نمود.

یکی از ویژگی های بارز این سکانس، امکان تهیه کنتراست های مختلف شامل T2، PD، T1، STIR، FLAIR، و حتی DIR می باشد.

امروزه از SPACE T2 به طور گسترده در تصویربرداری های شکم بخصوص آزمون های MRCP و MRU و نیز در بررسی های ستون فقرات و مفاصل استفاده میگردد.

همچنین در حوزه مغز و اعصاب استفاده از SPACE T2 بصورت Fat Suppressed برای بررسی اعصاب کرانیال، حلزون گوش و اعصاب شبکه بازویی و کمری استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای مهم  خانواده SPACE در تصویربرداری مغز و اعصاب می توان به کاربرد SPACE T1 در آزمونهای با تزریق مغز اشاره نمود که بر خلاف سکانس ۳DMPRAGE که به طور متداول تر برای تصاویر پس از تزریق تهیه می شود، توانایی بیشتری در نمایش ضایعات ریز انهنس شونده دارد.

در تصاویر زیر برخی از نمونه کاربردهای ذکر شده نمایش داده شده است:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه کننده: جناب آقای افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *