وزن شناسی و سکانس شناسی تصویری

True FISP/ FIESTA/ B-FFE

True FISP(true fast imaging with steady state precession):


 

یکی از تکنیک ها ی گرادیان اکو است که از گرادیان های بالانس شده استفاده می کند.در این سکانس تز دو پالس RF تحریکی با FA کمتر از ۹۰ درجه استفاده می شود.اولین پالس RF تحریکی بردارمغناطیسی عرضی راایجاد کرده که سیگنال FID را القا می کند پالس RF بعدی نه تنها یک مولفه مغناطیسی را ایجا می کند بلکه همانند یک پالس رادیویی همفاز کننده برای مولفه عرضی باقیمانده مربوط به تشکیل خط قبلی فوریه (به عنوان پالس همفاز کننده) نیز عمل می کند.عملکرد گرادیان به صورتی است که FID وSE به طور همزمان نمونه برداری می شوند. در شکل زیر دیاگرام این توالی پالسی را مشاهده می کنید:

 

 

کنتراست تصویر وابسته به نسبت T2*/T1 و مقدار TR می باشد.هر چند که با استفاده از TR و TE کوتاه بخش T1 کنتراست حفظ می شود اما وزن تصاویر در این سکانس عمدتا T2  می باشد.در جدول زیر نسبت T2/T1  چند بافت مختلف را مشاهده می کنید:

T2/T1        Tissue        
۰٫۰۵       Muscle     
۰٫۰۸       Liver         
۰٫۱۱       Brain        
۰٫۳۰       Fat           
۰٫۷۰       CSF          

 

عدم حساسیت به سرعت و حرکت (حتی در بیمارانی که به سختی می توانند نفس خود را نگه دارند) ویژگی منحصر به فردی است که موجب شده است این سکانس به یک سکانس قابل اعتماد تبدیل شود.True fisp  به ناهمگنی های میدان مغناطیسی بسیلر حساس است و تصاویر به دست آمده در میدان هایی که هموژنیتی قابل قبولی نداشته باشند ممکن است داری خطوط تداخلی باشد. به همین دلیل توصیه می گردد که TR تا حد امکان کوتاه و عمل شیمینگ قبل از اجرای سکانس انجام شود.همچنین این سکانس به مستعد آرتیفکت chemical shift  است که از نقاط ضعف این سکانس می باشد. با استفاده ازخنثی سازی چربی (fat sat) تا حدی می توان بر این آرتیفکت غلبه کرد.

شرکت های تصویربردار ی مختلف از نام های متفاوتی برای این سکانس استفاده می کنند.شرکت فلیپس آن را balanced FFE،شرکت جنرال الکتریک FIESTA و شرکت هیتاچی BASG می خواند.

کاربردها:

-پیشرفت های اخیر در سخت افزار گرادیان ها به ما اجازه استفاده ازTR های بسیار کوتاه را می دهند. با استفاده از TR کوتاه و  شیمینگ قوی می توان از این سکانس در تصویربرداری whole-body imaging با SNR بالا استفاده کرد.در این حالت عمدتا وزن تصاویر T2* است هر چند که با استفاده از Ultra short TR وزن T1 هم قابل دستیابی است.

-cardiac imaging  و تصویربرداری cine

-تصویربرداری از شکم و روده باریک  که کنتراست بسیار خوبی را بین دیواره روده ،لومن و مزانتر ایجاد می کند.

-chest imaging  تنها در یک مرحله حبس تنفس

-تصویربرداری از مفاصل جهت نمایان سازی ادم استخوانی

-liver imaging

 

 

true FISP/ FIESTA/ Balanced SARG/ BASG/ true SSFP/ STERF:

تمامی این نام ها، عناوین مختلف سکانسی است که از یک شکل موج گرادیان بالانس شده استفاده می کند. نام اصلی این سکانس در زیمنس true FISP یا همان true fast imaging with steady state free precission است.

کنتراست تصویری در این سکانس تابعی از T1/T2 است. با یک TR و TE کوتاه مولفه ی T1 ثابت می ماند. وزن تصویر T2 غالب است.

این سکانس به غیریکنواختی های میدان مغناطیسی بسیار حساس است. تصاویر ممکن است دارای خطوط تداخلی باشد. به همین منظور TR تا حد ممکن باید کوتاه بوده و از شیمینگ مناسب قبل از تصویربرداری استفاده شود.

سرعت بالا و حساسیت کم به حرکت در این سکانس کمک می کند تصاویر گرفته شده از بیمارانی که برای حبس تنفس همکاری لازم را ندارند نیز تصاویر مناسبی باشند.

 

 

ظاهر تصویر MRI:

بهترین راه برای تشخیص تصویر این سکانس این است که ناحیه ی دارای عروق و حفره های پر از مایع را شناسایی کنیم، مایعات و عروق خونی  روشن دیده می شوند. این سکانس همچنین مستعد آرتیفکت های جابه جایی شیمیایی است.

 

بافت و ظاهر true FISP  آن:

مغز استخوان: مساوی و یا روشن تر از عضلات. مغز استخوان چرب روشن دیده می شود.

عضلات: خاکستری

خون در حال حرکت: روشن

ماده سفید: تیره تر از ماده ی خاکستری

ماده خاکستری: خاکستری

مایعات: روشن

استخوان: تیره

چربی: روشن

هوا: تیره

 

موارد استفاده ی تصویر T2W:

  • تصویربرداری از قفسه ی سینه
  • تصویربرداری از شکم و کولونوسکوپی توسط MRI
  • تصویربرداری از مغز در بیمارانی که همکاری لازم را ندارند.
  • تصویربرداری از غدد فوق کلیوی
  • تصویربرداری ار پانکراس
  • تصویربرداری از کبد

 

 

 

 

 

 

 

منبع: mrimaster.com

تهیه کننده: جناب آقای جانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *