سکانس های پیشرفته MRI

T1 FLAIR BLADE

سکانس T1‌ اسپین اکو یکی از پر کاربرد ترین سکانس های تصویربرداری MR می باشد. با این حال این سکانس تا حد زیادی مستعد آرتیفکت هایی چون آرتیفکت حرکتی و جریان و پذیرفتاری مغناطیسی بوده که موجب افت کیفیت تصاویر و حتی گاهی شبیه سازی پاتولوژی می شود.

یکی از راهکارهای برطرف نمودن این مشکلات در تصویربرداری T1 استفاده از سکانس T1 FLAIR BLADE می باشد

در توالی BLADE (یا PROPELLER) خطوط فضای K  بصورت تیغه های متشکل از سیگنال که بصورت چرخشی در این فضا گنجانده شده اند جمع آوری می شود.

در این نوع فضای K به دلیل همپوشانی تیغه ها در مرکز موجب نمونه برداری بیش از حد از فضای K شده که باعث از بین رفتن آرتیفکت حرکتی و جریان می گردد.

اما به دلیل محدودیت افزایش ETL‌ در سکانس T1 امکان تهیه سکانس T1 بصورت BLADE وجود ندارد.

به همین دلیل به عنوان جایگزین از T1 FLAIR که یک سکانس T1 بر پایه Inversion Recovery و با ETL بلندتر است استفاده می گردد.

سکانس T1 بصورت IR دارای کنتراست بافتی و رزولوشن بالایی بوده که توانای بالایی در نمایش پارانشیم مغز دارد. همچنین علاوه بر بهبود کنتراست به دلیل افزایش تعداد پالس های refocusing این سکانس حساسیت کمتری نسبت به پذیرفتاری مغناطیسی دارد.

در مطالعات بعد از تزریقی که بر روی این سکانس صورت گرفته, سکانس T1 FLAIR BLADE کلیه ضایعات موجود در T1 SE‌ را با وضوح بالاتری نمایش داده است.

در تصویر ۱ مقایسه ای بین سکانس های T1 SE و T1 FLAIR BLADE در یک بیمار مبتلا به High Grade Glioma صورت گرفته است. همانطور که مشخص است وضوح ضایعه در سکانس T1 FLAIR‌به مراتب بیشتر از SE می باشد. همچنین میزان آرتیفکت پذیرفتاری ناشی از محل جراحی در تصویر T1 FLAIR BLADE  کمتر از تصویر SE است.

تصویر ۱) a نشان دهنده سکانس T1 FLAIR BLADE و b نشان دهنده T1 SE

 

همچنین آرتیفکت جریان که به طور معمول در بطن چهارم و مخچه مشاهده می شود حذف گردیده است. در تصویر ۲ این آرتیفکت در هر دو سکانس نمایش داده شده است. همانطور که مشهود است آرتیفکت جریان در تصویر SE‌ موجب شبیه سازی نواحی High signal که پاتولوژی را شبیه سازی می کند شده است در حالی که در سکانس T1 FLAIR BLADE این آرتیفکت حذف گردیده است. علاوه بر این موارد هیچگونه افت CNR نسبت به SE T1 مشاهده نشده است.

تصویر ۲) a نشان دهنده سکانس T1 FLAIR BLADE و b نشان دهنده T1 SE

 

موارد فوق نشان دهنده این امر است که سکانس T1 FLAIR BLADE جایگزین بسیار مناسبی برای T1 SE بخصوص در مواردی که بیمار حرکت داشته و یا هدف بررسی حفره خلفی مغز است می باشد.

 

۱ دیدگاه در “T1 FLAIR BLADE

  1. به من گفت:

    ممنون . عالی . اموزنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *