تازه ها

Four Dimentional TRAK

   بهبود کیفیت آنژیوگرافی در ام آر آی فیلیپس


 

MRI  حساسیت کمتری نسبت به آنژیوگرافی در ارزیابی  AVM  ( ناهنجاریهای شریانی وریدی ) دارد. برای یافتن شریانهای تغذیه کننده و وریدهایی که خون را منتقل میکنند  تا بحال از آنژیوگرافی استفاده میشود که روش هجومی میباشد .

مهمترین دلیل عدم دقت بالای ام آر آی در تشخیص   AVM به علت پایین بودن  TEMPORAL RESOLUTION میباشد .فیلیپس با معرفی آپشن ۴DTRACK توانایی حل کردن این مشکل را دارد .

 

در ۴DTRAK MR ANGIOGRAPHY   با بکارگیری دو آپشن  CENTRA  و SENSE  مقدار TEMPORAL RESOLUTION  آنقدر افزایش پیدا میکند که بتواند شریان تغذیه کننده و ورید تخلیه کننده خون را در AVM  مشخص کند

 

 

CENTRA : CONTRAST –ENHANCED TIME REBUST ANGIOGRAPHY  

با استفاده از روش خاص اسکن فضای K در حین انجام آنژیوگرافی با تزریق ماده حاجب( CE MRA)باعث بهبود کیفیت تصاویر میشود .CENTERA در همان ثانیه های اول

که فاز شریانی است مرکز فضای K  را اسکن میکند و بعد از گذشت فاز شریانی با جمع آوری اطلاعات خط های کناری فضای K به افزایش رزولوشن کمک  میکند .

 

روش CENTRA  را میتوان با تنظیم حجم مورد نظر  فضای K  کنترل کرد ( به عنوان مثال ۱۹ درصد از فضای K ).با اسکن کردن قسمتی از فضای Kباعث ۶ برابر شدن سرعت تصویرگیری MRA  میشود.به عنوان مثال اگر بخواهیم ۱۰ فاز دینامیک از یک قسمت داشته باشیم  CENTRA   اطلاعات قسمت مرکزی فضای K را ۱۰ بار اسکن میکند ومیتوان اطلاعات دینامیک در مورد نحوه رسیدن دارو به محل مورد نظر بدست آورد. سپس برای بالا بردن رزولوشن تصویر , محیط  فضای K  اسکن میشود . بنابر این میتوان یک فاز شریانی خالص را بدست آورد .

 

در بررسی ناهنجاریهای پیچیده عروقی (AVM ) که در آن موقعیت ورید وشریان جابجا میشود و تشخیص را مشکل میسازد با بکارگیری مانیتور  آپشن CENTRA  و دیدن فازهای مختلف در آن میتوان تفاوت شریان و ورید را مشخص کرد .

زمان انتقال شریانی وریدی ماده حاجب از یک ثانیه تا ۲۰۰ میلی ثانیه متغیر است بنابراین تصویربرداری باید آنقدر سریع باشد که بتواند خونرسانی به شریانها ,حتی شاخه های بسیار باریک را نشان دهد.

شکل شماتیک CENTRA را در تصویر فوق میبینید .ناحیه وسط که در فازهای مختلف مورد اسکن قرار میگرد فاز دینامیک است وبر اساس درصد در آپشن CENTRA مشخص میگردد (مثلا ۱۹ %).در سمت راست تصویری را مشاهده میکنید که تمام فضای K مورد اسکن قرار میگیرد. و به آن فاز استاتیک میباشد .در بازسازی تصویر هر کدام از فازها ی اولیه با فاز آخر ترکیب شده و تصویر مورد نطر را به ما نشان میدهند .

 

نشان دادن نحوه پرشدن وریدها هم بسیار مهم میباشد با بکارگیری آپشن CENTRA  زمان تصویربرداری ۶ برابر سریعتر از MRA  معمولی میشود .آپشنSENSE  در دستگاههای ام آر آی فیلیپس همان PARALLEL IMAGING  میباشد و با بکارگیری آن سرعت تصویربرداری ۸ برابر میشود .با بکارگیری هر دو آپشن CENTRA  و SENSE میتوان سرعت تصویرگیری را تا ۴۸ برابر زیاد تر کرد و در نهایت با کاهش fov و استفاده کردن از halfscan میتوان سرعت تصویربرداری را تا ۱۰۰ برابر نسبت به MR ANGIOGRAPHY  افزایش داد.

با بکارگیری آپشن ۴D TRAK میتوان TEMPORAL RESOLUTION  ۰٫۶ S و رزولوشن فضاییmm3 1.7 ایجاد کرد .

 

 

تصویر فوق MRA  عروق مغزی را با استفاده از آپشن۴D TRAK   نشان میدهد.۵۰ اسکن دینامیک با TEMPORAL RESOLUTION= 0.6 تهیه شده است که به راحتی میتوان خونرسانی شریانی و تخلیه وریدی را از هم جدا کرد.

در تصویر فوق که MRA 4DTRAK میباشد در فاز دینامیک ۱۱ از ۵۰ به راحتی میتوان شریان تغذیه کننده AVM را مشخص نمود. یافته ما در آنژیوگرافی هم تایید شد.

بررسی ها نشان داده که با بکارگیری آپشن ۴DTRAK  در MRA میتوان تصویری با ارزش تشخیص برابر با آنژیوگرافی سلکتیو بوجود آورد .

 

 

تهیه کننده: جناب آقای منصور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *