سکانس های پیشرفته MRI

Silent MRI Scan

با وجود دست آوردهای نرم افزاری دستگاه ام آر آی در دهه های اخیر، صدای ایجاد شده در حین تصویربرداری این دستگاه، هنوز یکی از نقاط ضعف اصلی این روش تصویربرداری از نظر بیماران می باشد. بعلاوه گرادیان های قوی تر صدای بیشتری تولید می کنند. نتایج این تحقیق نشان می دهد، استفاده از Silenz ضمن ایجاد تصاویر با کیفیت مناسب، میزان نویز آکوستیکی را به حد قابل توجهی کاهش می دهد.

گروه بیماران خاص شامل افراد مسن، کودکان و بیمارانی که با توجه به حساسیت به صدا، مستعد انجام حرکات ناخواسته در حین تصویربرداری می باشند، قطعا از Silenz سودمند خواهند شد.

روش های دیگری برای کاهش میزان صدای تولید شده توسط گرادیان ها وجود دارد، که عمدتا بر اساس ایجادیک محیط خلاء در اطراف گرادیان ها یا چرخش و تغییر میزان میدان گرادیان ها بصورت مکانیکی می باشد.

این روش ها بر روی میزان صدای تولید شده تاثیر می گزارد، اما هیچ کدام از آنها قابلیت کاهش صدای ایجد شده به اندازه صدای محیط را ندارند. Silenz مسیر دیگری را برای تحقق این موضوع دنبال می کند و از پله های گرادیان بسیار کوچک بهره می برد.

که نتیجه آن عدم تولید صدای اضافه است. البته تغییرات سخت افزای لازم است تا بر روی دستگاه صورت گیرد تا قابلیت TE صفر و امکان تغییر فوق العاده سریع بین مدهای دریافت و ارسال کویل ها فراهم آورد.

signa explorer متعلق به شرکت جنرال الکتریک (GE) دارای دو مد Sailent و sailenz می باشد مد سایلنت در اغلب سکانسها و اندامها قابل استفاده است و صدای ان تقریبا یک سوم سکانسهای معمولی است ولی به صورت چشم گیری صدای کمی دارد ولی مد sailenz فقط در t1 ساجیتال مغز که یک سکانس isotripic با قابلیت بازسازی در تمامی مقاطع است این سکانس قابلیت هیچ تغییری در پارامترها را ندارد و کاملا بی صدا است
دیاگرام سکانس sailenz که با slow ramping گرادیان ها صدای ناشی از گرادیان ها را کاهش می دهد

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *