سکانس های پیشرفته MRI

QISS

بیش از ۲۰۰ ملیون نفر در سراسر دنیا از بیماری های عروق محیطی رنج می برند.

کانترا اندیکاسیون های ماده ی کنتراست استفاده از آن را برای تعدا کثیری از این بیماران دچار چالش کرده است،

با استفاده از سکانس تصویربرداری QISS در سیستم زیمنس می توان به این محدودیت غلبه کرد و کاربردهای بالینی MRI در این بیماران را افزایش داد.

استفاده از این سکانس ایمنی بیماران را افزایش داده و صحت و ارزش تشخیصی در مطالعات آنژیوگرافی محیطی را در حد معنی داری قابل قبول نگه می دارد.

همچنین استفاده از تکنیک های CE-MRA نیازمند مهارت بالای تکنولوژیست و زمان بندی دقیق است تا آرتیفکت ها کانتمینیشن و … وجود نداشته باشد.

سکانس QISS دارای گزینه ی Set-n-go implementation است که با استفاده از آن نیاز برای تغییرات پارامترها بسیار کم می شود و کار با این سکانس را راحت تر می کند. استفاده از این سکانس از این نظر که بیمار نیازمند کنترل فعالیت صحیح فیلتراسیون کلیوی و آزمایشات مرتبط با آن نبوده و داروی کنتراست نیز خریداری نمی کند، برای بیمار از نظر زمانی و هزینه ای مقرون به صرفه است.

پکیج نرم افزاری برای این سکانس بر پایه ی فاصله ی خاموشی تصویربرداری سینگل شات است و موارد زیر را استفاده می کند:

  • گیتینگ قلبی
  • تکنولوژی Non-subtractive دوبعدی قوی
  • Set-n-go implementation برای راحتی کاربرد
  • استخراج تمامی تصاویر در یک سری (مشابه combined-view در سی تی)

 

توصیه ها برای تصویربرداری بهینه:

  • استفاده از کویل پریفرال آنژیو ۳۶ کاناله
  • آپشن whole body

 

 

 

این سکانس می تواند در مورد بیماران دیابتی که مشکلات عروقی در این بیماران شایع است و همچنین از نظر کلیوی نیز دارای مشکل هستند به عنوان انتخاب اول به جای CE-MRA مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

در مطالعات انجام شده نیز این سکانس از نظر تشخیصی مشابه سکانس های CE ارزیابی شده است.

 

اصول فیزیکی:

این تکنیک یک تکنیک بدون نیاز به تزریق و با استفاده از گیتینگ قلبی از طریق پدیده ی inflow مشابه روش های ۲D-TOF و  inflow enhanced SSFP MRA است و برای آنژیوگرافی عروق محیطی طراحی شده است.

سکانس پالسی با یک جفت پالس RF 90 درجه ی نزدیک به هم که اولی برای اشباع سیگنال مقطعی که قرار است تصویربرداری شود و دومی دورتر و در ناحیه دیستال برای اشباع جریان وریدی اعمال می شود شروع می شود.

سپس یک quiescent interval :QI در حدود ۲۳۰ میلی ثانیه در طی ورود خون تازه و اشباع نشده به درون مقطع تصویری ایجاد می شود. سپس یک پالس حذف چربی مختصر برای مولفه ی طولی ریکاور شده ی چربی در طی زمان QI ارسال می شود.

در انتها سیگنال دلخواه به دست آمده از مقطع توسط سکانس SSFP بالانس شده دو بعدی سینگل شات جمع آوری می شود.

QI طولانی اعمال شده در این سکانس تازگی بیشتر خون نسبت به سکانس TOF که TR کوتاه دارد را در پی دارد. در تئوری این امر باعث نمایش بهتر جریان های آهسته می شود.

مشابه تصویربرداری با سکانس TOF ، در این سکانس نیز در صورتی که مقطع عمود بر عروق بوده و عروق طویل باشند تصاویر بهتری خواهیم داشت.

 

 

قسمت بالایی تصویر سکانس پالسی و قسمت پایینی شماتیک عروق را برای نمایش تاثیر زمان بندی پالس روی شکل سیگنال و دخل و تصرف در آن به منظور افزایش درخشندگی شریانی نشان می دهد. اشباع داخل صفحه ای و پالس های  RF دنبال کننده ی اشباع وریدی ۱۰۰ میلی ثانیه پس از موج R اعمال می شوند. این پالس ها سیگنال زمینه و وریدها را حذف می کنند. پس از QI=228 میلی ثانیه در زمانی که جریان غیر اشباع خون به داخل مقطع تصویری وجود دارد، یک پالس RF اشباع چربی اعمال می شود که به دنبال آن یک سکانس سینگل شات True-FISP اجرا و خوانش می شود. این فرایند در تپش های قلب بعدی نیز تکرار می شود و مقاطع بعدی در جهت پا به سر  تصویربرداری می شود. در شکل پایه ی مورد استفاده برای این سکانس، در هر فاصله ی R-R یک مقطه سه میلی متری با رزولوشن در صفحه ی ۱*۱ میلی متری تصویربرداری می شود.

 

 

منبع: وبسایت شرکت زیمنس و mri-q.com

تهیه کننده: حسین جمله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *