فیزیک

FOV vs resolution

شاید  پارامترهایی همچون FOV read و FOV phase و phase resolution و base resolution در دستگاه MRI برای برخی کارشناسان نا آشنا و نا مفهوم باشد. برای درک بهتر این مسئله به این مطلب توجه نمائید:

در ابتدا بیائید ببینیم رزولوشن یا قدرت تفکیک فضایی چیست:

قدرت تفکیک فضایی توانایی چشم انسان برای افتراق بین دو ساختار مجاور از یکدیگر است. در MRI رزولوشن توسط تعداد پیکسل ها در یک میدان دید خاص تعیین می شود.

میدان دید یا FOV چیست؟ میدان دید به وسعت ناحیه ی آناتومیکی گفته می شود که در MRI به تصویر کشیده می شود.

پس با وجود رزولوشن بالا در تصویر افتراق بین دو ساختار ریز و لبه های این دوساختار بهتر صورت می پذیرد.

رزولوشن به طور مستقیم به تعداد پیکسل هابستگی دارد به عنوان مثال تصویر دارای تعداد پیکسل ها یا سایز ماتریس ۵۱۲*۵۱۲ نسبت به تصویر با تعداد پیکسل ۲۵۶*۲۵۶ رزولوشن بالاتری دارد. البته اگر میدان دید دو تصویر با یکدیگر برابر باشد. چون ملاک ما سایز پیکسل است و اگر تصویری با میدان دید ۲۵۶ میلی متری یک ماتریس تصویربرداری ۲۵۶*۲۵۶ داشته و تصویر دیگری در میدان دید ۵۱۲ میلی متری ماتریس تصویری ۵۱۲*۵۱۲ داشته باشد سایز پیکسل در هر دو تصویر ۱ میلی متر بوده و رزولوشن دو تصویر با اینکه سایز ماتریس متفاوت دارند یکسان خواهد بود.

ما در MRI یک تصویر داریم که از ردیف ها و ستون هایی از پیکسل ساخته شده اند. همچنین تصویر ما نیز دوبعدی بوده و دارای دو اندازه ی طول و عرض خواهد بود. بنابراین یک اندازه ی میدان دید در جهت ردیف ها و یک اندازه ی میدان دید در جهت ستون های پیکسل ها خواهیم داشت. همچنین یک عدد مربوط به طول میدان دید یا FOV و دیگری مربوط به عرض میدان دید خواهد بود.

با استفاده از مطالب فوق پارامترهای گفته شده در بخش اول این مطلب را تعریف می کنیم:

FOV base & phase: همانطور که مطلع هستید در MRI ما یکی از ابعاد میدان دید یا FOV را جهت فاز و دیگری را فرکانس انتخاب می کنیم. به اندازه ی میدان دید در جهت فرکانس FOV base یا read گفته می شود و بر حسب سانتی متر یا میلی متر بیان می شود. همچنین به اندازه ی میدان دید در جهت فاز نیز FOV phase گفته می شود که معمولا بر اساس درصدی از میدان دید بیس تعریف می شود. در صورتی که fov phase را صد در صد انتخاب کنیم طول و عرض تصویر برابر شده و تصویر حاصل مربعی خواهد بود. ولی اگر کمتر از صد در صد انتخاب شود در واقع یک fov مستطیلی یا rectangular FOV ساخته ایم.

phase and base resolution:

این مقادیر تعداد پیکسل ها در جهت فاز و فرکانس را نسان می دهند. در این مورد نیز تعداد در جهت فرکانس انتخاب شده و در جهت فاز به صورت درصدی از تعداد در جهت فرکانس انتخاب می شود. این پارامتر سایز ماتریس تصویر را نیز مشخص می کند.

 

در پایان اشاره به این مطلب مهم است که همواره بالا بردن رزولوشن کیفیت تصویری بهتری به ما نمی دهد، به این دلیل که رزولوشن بالا و سایز پیکسل کوچک منتج به کاهش SNR تصویر و ایجاد یک تصویر نویزی می شود. همچنین اگر رزولوشن در جهت فاز را بالا ببریم زمان اسکن نیز طولانی تر می شود. به همین دلیل باید مصالحه ای بین انتخاب رزولوشن بالا و کیفیت خوب و زمان بهینه ی تصویربرداری برقرار شود.

 

منبع: MRIMASTER, MRI-Q, CARDIOVASCULAR MRI

تهیه کننده: جناب آقای جمله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *