فیزیک

مولتی اسلایس اسپین اکو

اگر تصویربرداری اسپین اکو به روش تک مقطعی انجام بگیرد ممکن است برای گرفتن تصویر یک مقطع نیاز به چند دقیقه زمان داشته باشیم. برای غلبه بر این مشکل نیاز داریم تا در هر TR بیشتر از یک برش را تحریک کنیم و از آن سیگنال بگیریم.

همانطور که می دانید در هر TR یک بازه ی زمانی وجود دارد که در آن تصویربرداری انجام نمی شود و زمانی است که اختصاص داده می شود تا مغناطش طولی ریکاور شود و برای TR بعدی آماده گردد. در این بازه ی زمانی فرصت خوبی وجود دارد تا زمان را تلف نکرده و برش دیگری را تحریک کرده و سیگنال بگیریم. تعداد مقاطعی که می توان در این زمان به دست آورد طبق فرمول زیر به دست می آید:

طبق فرمول هر چه TR بزرگتر باشد چون فاصله ی زمانی بیشتری به وجود می آید تعداد مقاطع بیشتری می توان گرفت و هر چقدر تصویربرداری مقطع اصلی بیشتر به طول بینجامد، یعنی پالس RF طولانی تر و TE بلند تر و اکوی بلندتری داشته باشیم، زمان باقیمانده در انتهای TR کمتر شده و تعداد مقاطع کمتری می تواند در آن بازه ی زمانی تصویربرداری شود.

برای مثال با یک سکانس T2W با TR برابر با ۲۰۰۰ میلی ثانیه و TEبرابر با ۱۰۰ میلی ثانیه کمتر از ۲۰ مقطع دیگر را در هر TR می توان تصویربرداری کرد. همچنین در یک سکانس T1W با TR برابر با ۵۰۰ و TE برابر با ۲۰ میلی ثانیه تقریبا در حدود ۲۵ر مقطع را می توان تصویربرداری کرد. پس با کمک تصویربرداری مولتی اسلایس زمان اسکن در اسپین اکو را می توان بهبود زیادی بخشید.

 

 

 

 

منبع: CARDIOVASCULAR MRI

تهیه کننده: جناب آقای جمله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *