سکانس های پیشرفته MRI

QSM

تصویربرداری کمی پذیرفتاری مغناطیسی-QSM

این روش بر پایه اصول تصویر برداری SWI بنا نهاده شده است.

در این روش با استفاده از یک سکانس ۳D GRE T2* مولتی اکو تغییرات پذیرفتاری بافت های مختلف در طول زمان اکو های متوالی ثبت میگردد و با استفاده از تصاویر فاز بدست آمده پردازش ها و الگوریتم های ویژه کامپیوتری بر روی آن اعمال میشود تا تصاویر نهایی که تحت عنوان Susceptibility Map شناخته میشود تهیه گردد.

اخیرا در این روش با الگوریتم های ویژه بازسازی تصویر نقشه های عددی Susceptibility به کمک سکانس های گرادیان اکو با اکوهای متعدد و بازسازی آفلاین تهیه میشود. همانطور که میدانید تصاویر SWI با ترکیب داده های فاز و magnitude (که اولی در سایر سکانس ها معمولا دور ریخته میشود) بدست می آید و نواحی که پذیرش مغناطیسی متفاوتی دارند مانند خونریزی های کوچک،رسوب آهن و رسوبات کلسیم را با دقت بالا به نمایش میگذارد.

امروزه روش هایی طراحی شده است که با دریافت تصاویرخام  فاز، مستقیما خواص مغناطیسی را وکسل به کسل تعیین میکنند به بیان دیگر اگر تصاویر فاز را در هر وکسل حاصل جمعی از دوقطبی های مغناطیسی در نواحی مختلف مغز بدانیم با متد QSM میتوانیم قدرت هریک از دوقطبی های مغناطیسی را در تک تک وکسل های مغز ثبت کنیم. این روش به طور خلاصه شامل phase unwrapping در تصاویر فاز (فرضا با متد SHARP) و سپس Inverse filtering  هست.

کاربردهای QSM:

از روش QS  برای بررسی رسوب آهن و کلسیم در مغز بیماران مبتلا به بیماری های نورودجنراتیواستفاده میشود.

از کاربردهای دیگر این روش میتوان به بررسی خونریزیهای مغزی،تعیین میزان سچوریشن اکسیژن ورید ها و همچنین آنژیو گرافی و ونوگرافی با قدرت تفکیک بالا اشاره کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *