سکانس های پیشرفته MRI

MP-RAGE

 

(SIEMENS= MPRAGE        GE= BRAVO        PHILIPS= 3DTFE)


 

تصویربرداری T1 در تمامی آزمون های ام آر کاریرد دارد. سکانس های دو بعدی T1 بصورت Spin Echo یا Fast Spin Echo به طور گسترده در تصویربرداری کلیه نواحی بدن  مورد استفاده هستند.

اما در جایی که نیاز به انجام تصویربرداری سه بعدی T1 داریم به دلیل طولانی شدن زمان آزمون امکان استفاده از این توالی ها وجود ندارد.

در این مواقع می توان برای کاهش زمان اسکن و رساندن آن به حد قابل قبول از سکانس های Spoiled Gradient Echo که وزن T1 ایجاد می کنند استفاده کرد.

اما با این حال این سکانس در برخی نواحی بدن مانند  مغز کنتراست مناسبی ندارد. بدین منظور برای بهبود کنتراست این توالی از پالسهای آماده سازی استفاده می شود. این نوع سکانس تغییر یافته که به نام MPRAGE  شناخته می شود پالسهای آماده سازی با prep time بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی ثانیه در طول اسکن تکرار شده که موجب بهبود کنتراست تصاویر بخصوص افزایش کنتراست بین ماده سفید و خاکستری مغز می شود.

از مهم ترین کاربردهای این سکانس می توان به تصویربرداری آناتومیک مغز با رزولوشن ایزوترومیک ۱ میلی متر در زمانی درد حدود ۵ دقیقه اشاره نمود.

به دلیل کنتراست بالای WM و GM در MPRAGE، این سکانس در بررسی مشکلات کورتکس مغز بخصوص Epilepsyو همچنین  در بررسی کورتکس های فعال در fMRI کاربرد گسترده ای دارد.

 

تهیه کننده: جناب آقای افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *